SL
Stockholms tunnelbana är ett av de mest trafikerade järnvägssystemen i Sverige. Med krav på säkerhet, pålitlighet och minimalt buller har SL länge arbetat för att förbättra spårkvaliteten. Ursprungligen sökte SL en lösning för att övervaka bullernivåer och identifiera de faktorer i infrastrukturen som påverkar ljudbilden i tunnelbanan.
2017 installerades QTMS (Quiet Track Monitoring System) på sju tunnelbanetåg som en del av detta arbete. QTMS är ett system för fordonsbaserad spårövervakning som kontinuerligt samlar in data om bland annat buller, vibrationer och ojämnheter. Initialt låg fokus på bulleremissioner, men över tid har projektets inriktning successivt förflyttats mot en bredare användning av data för att förbättra spårunderhåll och infrastrukturplanering.
Utmaning
Traditionella inspektioner av spårens skick har skett manuellt eller med hjälp av mätfordon, vilket innebär begränsad datainsamling. Detta gjorde det svårt att upptäcka trender och att förutse underhållsbehov i tid. SL behövde en lösning som kunde ge ett kontinuerligt och detaljerat beslutsunderlag för att planera åtgärder mer effektivt.
Lösning
Genom QTMS fick SL tillgång till en kontinuerlig och automatiserad datainsamling från tåg i ordinarie trafik. Initialt analyserades parametrar kopplade till buller, såsom:
-
Korrugering på rälsen – ojämnheter som påverkar ljudnivåer och komfort.
-
Slipmönster – spår efter slipning av rälsen som kan påverka buller och slitage.
-
Impulser och slag – oregelbundenheter som genererar höga ljudtoppar.
-
Platser med halt spår – Ofta kallad lövhalka
-
Nötning i kurvor – Snabb avverkning av material i kontakten mellan hjul och räl
Under projektets gång har fokus gradvis förflyttats från omgivningspåverkan till att omfatta fler aspekter av spårunderhåll, exempelvis:
-
Spårläge – kontinuerlig uppföljning av rörelser för att upptäcka sättningar och deformationer.
-
Pumpande spår – identifiering av höjdlägesförändringar som kan orsaka ojämnheter och försämrad spårhållning.
-
Allvarligt slitage – registrering av slitagemönster och ytskador på rälsen.
Utöver datainsamling har SL och Tyréns tillsammans arbetat med att utveckla mer lättillgängliga och användarvänliga vyer samt rapporter för att förenkla tolkning och åtgärdsplanering.
"Det är väldigt dyrt att mäta sådana ytojämnheter, så det görs väldigt sällan. Med QTMS får vi daglig information om värdet!"
Resultat
Efter åtta års drift har QTMS bidragit med betydande insikter och konkreta förbättringar i SL:s underhållsarbete:
-
Bättre beslutsunderlag – SL har fått en mer detaljerad och heltäckande bild av spårens kondition
-
Från reaktivt till proaktivt underhåll – Tidigare identifiering av problem har lett till snabbare åtgärder och minskat behovet av akuta insatser
-
Effektivare bullerreducering – SL har kunnat identifiera och verifiera inkomna klagomål samt identifiera orsak till höga ljudnivåer.
-
Ökad livslängd på spåren – Data från QTMS har använts för att planera vart slipinsatser behövs. I det långa loppet leder det till reducerad kostnad och ökad livslängd för anläggningen.
Lärdomar
-
Automatisering av rapporter och visualiseringar behövs – För att underlätta användning av data i den dagliga verksamheten.
-
Intern förankring är avgörande – Tydligare riktlinjer och målbild kan hjälpa fler inom SL att dra nytta av informationen.
-
Standardisering underlättar implementering – Att använda standardiserade mätvärden gör det enklare att integrera QTMS-information i underhållsplaneringen.
Framtiden
Med åtta års insamlad data och en successivt utökad användning av QTMS står SL inför möjligheten att ta nästa steg mot att anläggningen sköts med fullt datadrivet, prediktivt underhåll.
Sammanfattning
Samarbetet mellan SL och Tyréns har gått från ett initialt fokus på omgivningspåverkan till att omfatta en bredare tillämpning för spårunderhåll. QTMS har visat sig vara en lämplig lösning för att övervaka spårens tillstånd och skapa förutsättningar för ett mer proaktivt och datadrivet underhåll. Genom att bygga vidare på de insikter som QTMS har genererat kan SL fortsätta att utveckla en modern, effektiv och hållbar tunnelbana.
Video från 2017, fokus på bullerkontroll
Kontakta oss
Vi hjälper dig att identifiera de mest relevanta mätparametrarna för just dina behov. Inför varje nytt projekt erbjuder vi en kostnadsfri potentialanalys, där vi analyserar de vanligaste felen och besiktningsanmärkningarna i din anläggning. Du får sedan en konkret rekommendation på vilka mätningar som ger störst värde.