Tänk dig en teknologi som inte bara övervakar, utan förutser problem på rälsen. Quiet Track Monitoring System (QTMS) använder avancerade sensorer och AI för att ge dig en oöverträffad överblick av spårens kondition – i realtid, hela tiden.

QTMS ger en kontinuerlig och exakt bild av spårets kondition, vilket möjliggör prediktivt underhåll baserat på verkliga data, förenklar prioritering av underhållsåtgärder, gör dem mer proaktiva, minimerar störningar, optimerar resurser och sänker kostnader samtidigt som säkerheten och tillförlitligheten ökar.

Få förmågan att se det osynliga, prioritera och agera innan det oväntade inträffar.

"När vi började undersöka möjligheterna att digitalisera underhållet av våra järnvägar stod QTMS ut som den mest intressanta lösningen"

Personer 1080x1080-2

Jonas Westlund, Affärsutvecklare på Infranord AB

Högteknologiska sensorer 

QTMS sensorer monterade på tågen för att kontinuerligt och i realtid samla in data om spårens skick. Sensorerna som monteras är robusta och klarar både kalla vintrar och varma somrar. 

Varje millimeter av spåren mäts och du får information om:

  • Spårlägesfel
  • Räfflor och vågor
  • Nötning
  • Ytskador
  • Vibrationer
  • Ljudnivåer 
170905_Rutherhagen_027

Avancerad mjukvara som larmar 

Skärmavbild 2024-03-14 kl. 16.06.36

QTMS använder en webbaserad mjukvara som har utvecklats i samarbete med IBM. Denna mjukvara analyserar och presenterar de stora mängder data som samlas in av systemets sensorer. QTMS tillhandahåller realtidsövervakning och prediktiva analyser av spårens skick. Den gör det möjligt för användarna att visualisera data på en interaktiv karta, där de kan zooma in för att se detaljerad information om specifika segment av järnvägen.

Mjukvaran genererar automatiskt larm och uppdateringar när den upptäcker potentiella problem som överskrider förinställda tröskelvärden, vilket möjliggör snabba åtgärder för att förebygga allvarligare skador.

QTMS kan leverera data och insikter via en webbaserad viewer eller via API.

Testad och certifierad enligt standard

Hårdvaran på tågsystemet har testats och godkänts enligt krav i järnvägsapplikationer och rullande materiel.

 

  • EN50155-2017 Electronic equipment

  • EN50121-3-2:2016 Electromagnetic compatibility

  • EN61373:2010 Shock and vibration

  • CE marking

  • IP65 International Protection Marking

    • 6 Solid particle protection

    • 5 Liquid ingress protection 

500x500 hemsidan puffar 2