QTMS samlar automatiskt data från varje millimeter av spåret, hela tiden, året om! Det gör att stora mängder data samlas in och kan presenteras på en karta i webbplattformen.

Tack vare den mycket stora mängden data får vi bättre beslutsunderlag, kan göra bättre analyser och planera underhållet av järnvägen på ett avsevärt mer effektivt sätt. Det gör det enklare att handla upp underhållsentreprenörer och säkerställa att rätt åtgärder prioriteras och genomförs. Det ger oss också möjligheten att på allvar gå över till prediktivt underhåll och ta hand om våra spår på bästa sätt.

"Det är väldigt dyrt att mäta sådana ytojämnheter, så det görs väldigt sällan. Med QTMS får vi daglig information om värdet!"

200x200 Martin Almgren

Martin Almgren, tekniskt sakkunnig i Trafikförvaltningens upphandling.

Unik data samlas in och visualiseras

Tänk dig att stora mängder data samlas in om spårens kondition, varje millimeter, varje sekundåret om. Tack vare högkvalitativa sensorer och unika lösningar får du bättre beslutsunderlag än någonsin tidigare för underhållet av spåren. 

På en karta ser du den exakta konditionen på spåren och vilken sträckning som behöver prioriteras och där åtgärderna ger störst effekt. Systemet kan till och med larma automatiskt om någon del av spåren överskrider valda tröskelvärden.

500x500 hemsidan puffar

Detaljerad nivå ger dig rätt insikter 

Skärmavbild 2024-03-14 kl. 16.06.36

Tänk om vi dessutom skulle få automatiska larm när delar i anläggningen överskrider eller är på väg att överskrida tröskelvärden. Då skulle vi kunna agera tidigare och planera underhållet på ett avsevärt mer effektivt sätt.

Skulle det kunna leda till att vi kan skapa en bättre och mer omtyckt järnväg där investeringar kan prioriteras utifrån faktisk data. 
Få insikter i bland annat:  

  • Smörjning
  • Svetsning av skarvar
  • Spårriktning
  • Slipning eller byte av räls