Trafikverket & qtms
På Malmbanan görs nu daglig insamling av spårdata i operativ miljö, med målet att minska trafikpåverkande fel och öka möjligheten att agera i tid.
VARFÖR – behovet av tätare och mer operativ spårdata
Inom MAJ-projektet (Mätning av Anläggning från Järnvägsfordon) utforskar Trafikverket nya sätt att samla in och använda mätdata för att skapa ett mer proaktivt underhåll. Projektet syftar inte till att ersätta traditionella metoder, utan att komplettera dem med tätare och mer kontinuerlig information – direkt från fordon i trafik.
Trafikverket har länge arbetat för att modernisera och digitalisera järnvägsunderhållet – och samarbetet med QTMS är ett konkret steg i den riktningen.
"MAJ-projektet (Mätning av Anläggning från Järnvägsfordon) handlar om att tillföra nya datakällor från fordon i trafik, som ett komplement till andra mätmetoder. Målet är att förbättra beslutsunderlaget och skapa bättre förutsättningar för tillståndsbaserat underhåll."
Daglig data från Malmbanan
Genom att mäta oftare, direkt i driftmiljö, ökar möjligheten att:
-
Identifiera trender i spårläget innan de leder till anmärkningar eller störningar.
-
Planera och följa upp effekter av underhållsåtgärder snabbare och mer precist
-
Förstå säsongseffekter och andra effektsamband.
HUR – teknik och flöde bakom QTMS i MAJ-projektet
Sedan hösten 2023 kör ett av Railcares TRAXX-lok dagligen på Malmbanan utrustat med QTMS. Loket fungerar som en rullande mätplattform och samlar in detaljerad information om spårets tillstånd – helt automatiskt, utan att påverka trafiken.
Mätutrustningen omfattar:
-
Lasersensorer för spårlägesparametrar som sidoläge och spårvidd.
-
3D-accelerometrar, gyroskop och mikrofoner som fångar rörelser, vibrationer och ljudprofil.
-
GNSS och varvtalsgivare för exakt positionering längs spåret.
-
Industriell hårdvara med IP65-klassning, utvecklad för att tåla kyla, snö, smuts och vibrationer.
Hårdvaran är testad enligt EN-standarder för tågmiljö (EN50155, EN50121, EN61373)
QTMS mäter spårens tillstånd dagligen längs hela Malmbanan och levererar:
-
Kontinuerlig (dagliga) mätdata och analys av mätdata med förmåga att agera på fel och trender.
-
Spårlägesparametrar definierade enligt SS EN 13848 för standardiserad och jämförbar analys.
-
Trend- och förändringstakt beräknas i varje position längs järnvägen för att upptäcka långsiktiga försämringar.
-
Automatiserade notifikationer och insikter:
-
Positioner med nuvarande överskridande av gränsvärden.
-
Positioner där kommande överskridande förväntas baserat på trender.
-
Positioner med avvikande kraftiga slag kopplade till anläggningsobjekt eller ”okänd” påverkan.
-
"MAJ-projektet ger oss en unik möjlighet att vidareutveckla tekniken i verklig drift, tillsammans med användarna"
Dataflödet
Genom ett automatiserad flöde analyseras data och kopplas till Trafikverkets anläggning.
Från data skapas information som talar om vart det finns fel och vart det snart kommer att bli fel.
Bilden visar exempel på hur insamlad data om spårläge (höjdfel) omvandlas till automatisk leverans av information och insikter.
Allt levereras direkt till Trafikverkets systemmiljö via API – utan behov av nya verktyg.
Vy från Optram som visar hur QTMS genererade UH1-larm avseende höjdläge är repeterbara och stämmer bra överens med senaste mätningen från mätvagnen. Optram visar insikter med tiden [yyyy-mm-dd] på y-axeln och positionen [km] på x-axeln för aktuell sträcka
Några lärdomar och insikter hittills
QTMS har sedan hösten 2023 samlat in och analyserat spårdata längs hela Malmbanan. Tre observationer kan redan nu bekräftas:
-
Hårdvaran klarar verklig drift i vinterklimat
Systemet har visat stabil funktion trots snö, is, fukt och vibrationer. Det är en viktig validering av hårdvaran under extrema förhållanden.
-
Automatisk överföring till Trafikverket fungerar
All data och information skickas till Trafikverkets system via API utan manuell hantering. Standardiserade format gör att datan går att analysera direkt i befintliga verktyg.
-
Säsongseffekter blir mätbara - Tjäle påverkar spårläget
Den frekventa mätningen har visat att det finns trender i spårlägesmätningen. Som exempel har QTMS registrerat effekter av tjäle, där markens rörelser påverkat spårläget – något som tidigare varit svårt att följa upp i detalj. ”Säsongseffekterna” är av betydande storleksordning vid bedömning av en anmärkning.
Nästa steg
Samarbetet med Trafikverket fortsätter där vi löpande kommer att:
-
Fortsätta arbetet med att integrera informationen vidare i verksamheten – och användas av fler.
-
Fortsatt löpande arbete med kvalitetssäkring och analys av datan samt utveckling av insikter, gällande förändringstakt och trendavvikelser.
-
Utvärdera automatiska larm och visualiseringar.
-
Utforska hur tätare data kan användas i fler roller inom planering och uppföljning av underhållsätgärder.
Läs mer i Trafikverkets officiella pressmeddelande:
Nu följer vi statusen på spåren från tåg i reguljär trafik
Möt QTMS-teamet
Bakom det dagliga arbetet på Malmbanan finns ett team som kombinerar teknik, analys och fältnära erfarenhet. Här är två av nyckelpersonerna i MAJ-projektet:
.png?width=300&height=300&name=Martin%20H%C3%B6jer%20Tyr%C3%A9ns%20(1).png)
Martin Höjer
Produktägare, QTMS
“Vårt mål är att göra spårdata användbart – inte bara tillgängligt. Det här projektet visar hur tekniken kan fungera i verkligheten, och hur vi kan lära oss snabbare genom att mäta oftare.”

Tobias Allgulander
Ansvarig hårdvara och montering
“Att få tekniken att fungera i verklig driftmiljö – med snö, kyla och vibrationer – kräver robusta lösningar. Det här projektet visar att det går. Och det är riktigt kul att se det rulla varje dag."